lördag 5 november 2011

Husmoderns hemkurer och goda råd

Ur-plockningen av mormors hus fortsätter och i förra helgen var vi där igen. Denna gången fick jag bl.a. den här "häftiga" boken från 1927 med mig hem. Kan inte riktigt hjälpa att jag är så svag för sådana här gamla böcker. Tycker det är en rolig nostalgi-tripp att bläddra, läsa, skratta, förundras och ibland till och med förfasas!

Hör bara ; "Att vara alltför fet eller alltför mager verkar i båda fallen störande på människokroppens form och utseende, och därtill är det onaturliga tillståndet vanligen förbundet med ohälsa". " De flesta veta att om de bliva för feta eller för magra lider deras utseende därav, de åldras fortare och förlora all den charm de möjligen ha". "Kvinnokroppen är vid tilltagande fetma underkastad nästan större förändring och förfulning än mannens kropp under liknande omständigheter, och bör hon därför vara synnerligen noga med att ej överskrida de normala gränser".
Alltså, man baxnar ju!!! Tänk att som ung nybliven husmor med en viss rundör få den här boken i handen, man kan bli deprimerad för mindre ju!

Utseende-fixeringen verkar ha varit ganska stor redan då..."En vacker arm bör varken vara för tjock eller för smal utan ha en lagom rundning".
"Lagom" och "normal", vem satt bestämmelserna för vad som var lagom och normalt kan man undra. "Husliga sysslor där armarna är i rörelse, såsom skurning, tvättning bakning etc" är bra för armarnas muskler. Hohoho. Och boken är skriven av en kvinna! Hur sen knäna "förfulas" av skurning av golv stod det däremot inget om...


Boken innehåller även "i alfabetisk ordning, råd och botemedel för vanligen förekommande sjukdomsfall och krämpor".
Här kan man läsa att har man fått en vagel i ögat ska man "drypa ricinolja på halva vitan av ett nyss hårdkokt ägg och anbringa den så varm som möjligt över det sjuka ögonlocket. Ägget fasthålles med vadd. Magen rensas med lavemang och all hetsande och stark föda undvikes."
Just lavemang är väldigt återkommande. Fungerade tydligen även mot feber, svampförgiftning, springmask.
Annat som helst skulle finnas i ett hemapotek var blyvatten (!) vätesuperoxid, ammoniak, terpentin, bromnatrium och borsyra...ingenting som låter speciellt hälsosamt i mina öron.

Jag är definitivt inte den som brukar proklamera om jämställdhet men å andra sidan, hade jag levat 1927 hade jag nog gjort det.
Och jag är ganska tacksam för att läkekonsten har gått framåt. Är nog inte så konstigt att medel-livslängden har ökat.... :)
Men det är ändå ett kul tidsfördriv att bläddra i gamla böcker!
Trevlig Alla Helgon Helg!Posted by Picasa

Inga kommentarer: