fredag 25 november 2011

Mjuka julklappar #1

I år blir det en del mjuka julklappar under våran gran. Inte är det lätt att hitta på saker till stora ( och på väg att bli stora) killar, men värme om knopp och hals behöver dem. Mössa och halsduk till yngsta sonen stickade av Carro Magic från Marks &Kattens. Halsduken är stickad på längden genom att jag la upp så många maskor det absolut gick på stickan (strax över 200). Räta varv varvat med något avigt emellanåt blev en kul effekt.

Blir inte alls så mycket sittande på kvällarna med tillhörande stickning för tillfället. Är i regel stentrött redan vid sju-snåret och går helst och lägger mig med en bok strax efter småttingarna. Just nu läser jag Simplicity Parenting vilken jag känner väldigt inspirerande. Har tidigare läst Living Simply With Children av Marie Sherlock och den här kändes naturlig att fortsätta med.
Mina äldre barn skulle med all säkerhet slå backut om jag helt plötsligt slängde ut allt vad tv-spel och skärmar de har, men det är inte riktigt vad jag i åtanke heller. Det är snarare än fortsättning på vad som redan har förändrats här hemma genom en rejält minskad konsumtion och enklare leverne. De mindre barnen har fötts in i tänket medan de äldre har fått lära om/tänka om/tänka till genom diskussioner och resonemang. Och jag känner mig ändå som en lyckligt lottad tonårsförälder vars ungar inte tillbringar all sin vakna tid framför tv eller dator (vilket många klasskamraters föräldrar klagar över).

För nåt år sedan försökte en man från fiberföreningen pracka på oss fiberkabel med då tillhörande 17 tv-kanaler (och lite annat krams). Vi förklarade gång på gång att vi ville inte ha 17 tv-kanaler, de vi har (standardutbudet) är mer än nog! Men...men..men...stod han och hackade. -Ni har ju så många ungar...tonåringar. -Vad har det med saken att göra?, frågade jag. Desto mindre tid att glo på dumburken då.
-Men vad gör ni då????
När en vuxen man strax över 40 står och frågar vad en familj brukar göra om de då tydligen inte tittar så mycket på tv (och det var dessutom sommar då och två av killarna sparkade fotboll med sambon), då började jag undra vart världen är på väg. Alla familjemedlemmar framför varsin skärm, eller?
I snitt pratar föräldrar och barn med varandra endast 6 min/dag...Skrämmande.
Ni får ha en härlig fredag och en underbar helg!
Själv ska jag umgås (!) med familjen mest hela tiden :)Posted by Picasa

1 kommentar:

Heimlaga sa...

Måste ha varit pilligt att sticka med så många maskor på stickan! Men klart roligare effekt än tvärrandigt!
Här har vi alldeles onödigt många tv-kanaler, men jag ser nästan bara ettan och tvåan, ibland fyran, de övriga vet jag inte var de finns. Jo, barnkanalen, förstås. Men tonåringarna tittar nästan aldrig på tv, de sitter bara vid datorn...