fredag 11 juni 2010

Återbrukat jeans-tyg


I min garderob hängde sen länge en lång volang-jeanskjol som inte direkt användes speciellt ofta. Långa kjolar är inte riktigt min smak, så jag bestämde mig för att kapa av den nedersta volangen. Av den blev det top o kjol till Lowe. Topen har jag sytt efter Meedoms bok 4-7 år och det var den här som var "testet" när jag skulle prova det mönstret. Inte direkt lätt att rynka jeans med resår, men resultatet blev ok. Blå-rutigt skråband från Bibbis textil. Applikationerna gjorde jag av en blommig tygrest som förstärktes på baksidan.

Kjolen fick förutom applikation en liten spets runt midjan och en dekorsöm.


Lillasyster Ella skulle naturligtvis också ha en jeanskjol. Den här är sydd av ett linne i ganska tunt denimtyg. Linnet köpte jag på Kupan för 15kr. Prislappen från Gina Tricot satt ännu kvar, men det var lite för kort för mig. Då får man göra nåt annat av det =) Blomapplikation och dekorsöm även på den. Båda kjolarna är sydda efter enklast möjliga sätt; lång tygbit som jag först sydde med veckapparat över och sen resårkanal. Tycker det blir finare fall om man gör veck först än om det bara är resår i midjan.
Nu ska vi till min pappa och äta crêpes, något som min sambo sett fram emot länge. Han verkligen älskar sin svärfars matlagning! -Det är så gott så man blir tårögd, hörde jag honom säga till en kompis =)
Ha en underbar helg allesammans!