söndag 6 juni 2010

Liten retro Madame




Av en gardinstump, fyndad på Kupan som vanligt, blev det en kjol och hätta. Nu när jag kan få skråbanden snygga även när det svänger något så var jag bara tvungen att testa Gynthers mönster på hätta som jag sett så många fina exempel av i andra bloggar. Till den har Ella en blus ärvd från mig och det glada 70-talet =) Eftersom Ella älskar blommor så föll det madamen i smaken.



Enkel kjol som jag utnyttjade gardinens kantband på och resår i midjan.



Och så något som jag gjorde förra sommaren...Då hade jag ingen blogg, men detta tyg måste bara ses!!!
Förra våren började jag jogga igen efter ett lååångt uppehåll. För att jag verkligen skulle se till att komma iväg ut så köptes en joggingvagn till fyndpris på Tradera, så att Ella kan hänga med ut. MEN, svart o beige är ju himla trist på en vagn i mitt tycke, så ganska snart började jag fundera på att pimpa till den.
Längst in i ett skåp i min mammas syrum hittade jag förra sommaren detta underbara tyg. Mamma hade tänkt sy stolsdynor till mina föräldrars första köksmöbel i nya huset 1975, men tydligen blev det inte av. Det är av något slags blandmaterial, ganska kraftigt och med en svag randig struktur liknande som manchester har.
Som "stoppning" använde jag en pastellig (gräslig) dyna fyndad på Kupan. Dragkedja ( från mammas gömmor även den) i nederkanten så att det går att ta av o tvätta.

Sydde en ganska enkel skötväska till i samma tyg. Vid öppningen använde jag knapp-raden från en jeansklänning och skärpet till samma klänning blev axelremmmen. Även knapparna är från 70-talet! Mönstret eget.

Det var lite blåsigt igår som synes... =) Trots det en kanon-skön dag med solsken heeela dagen.Eftersom 12-åriga sonen åkte på klassresa till Gotska Sandön så hoppas jag än mera på bra väder några dagar framöver...








1 kommentar:

HomeRiver sa...

Vad söt :) Jag har också en egen liten Pippi: http://homeriver.blogg.se/2010/june/min-egen-pippi.html