torsdag 24 juni 2010

Glad Midsommar!


Idag har sommaren visat sig från sin bästa sida. Riktigt varmt och sol från en alldeles klarblå himmel. Gårdagen var också härlig och bjöd på bad för våran del. Samuels klass hade en liten träff på Björkhaga Camping där det badades i poolen och vi föräldrar satt och njöt sol på restaurangen. En del var även ner till havet och doppade sig och ska man tro några 13-åringar så var det varmt i vattnet. Lite extra kul var det att jag fick några timmar själv med mina fyra söner utan något av "småglina" med, DET händer inte ofta må jag säga.
Och så är det alltså midsommarafton imorgon, härligt! Vi ska fira den hos min pappa i år och han fixar rubbet! Så dagen har inte behövts slösas på städning eller trängas bland turister på Ica för att köpa sillen. Eftersom det är lovat av SMHI fortsatt värme så har jag lovat barnen strandbesök lördag-söndag . På måndag åker sönerna till sin pappa i nästan två veckor och jag o mannen har några dagar nästan för oss själva (det känns så när det "bara" är två barn hemma) innan han börjar jobba igen efter sjukskrivningen. Vi har lovat varann att verkligen UMGÅS dessa dagar och åka iväg på lite utflykter. Han ska lägga hammaren och målarpenseln åt sidan och jag får då lägga tygerna åt sidan... =)


Under söndagen när jag verkligen satt och sydde så gott som hela dagen gjorde jag av med den sista biten av detta prickiga tyg från Jotex på en klänning till 3-åriga dottern. Eftersom hennes favoritfärg egentligen är lila, så fick det bli en lila ficka (bit från ett förkläde påsydd med en dekorsöm)) och lila knappar. Det där med att klä på och av sig själv har ju börjat så hon fick ha knäppningen fram så blir det lite fin-motorisk träning på samma gång =) Testade för första gången att göra egen snedslå och det gick ju riktigt bra! Mönstret från Lokrantz Barnkläder som du lätt kan sy själv.



Sen tog jag tag i UFO-högen. Dessa byxor har varit klara "harkel" några månader, skulle bara sätta i resår. Done! Mönster Meedoms form 2, somrig tygstuv från Kupan.


Samma sak med denna, sydde en var till flickorna. Men sen fick Lowe vänta läääänge på att knapparna skulle sys fast. Done!



Denna klänning slår nog alla rekord som hyllvärmare. Det är en av de allra första jag sydde och jag började sy för exakt ett år sedan! "Harkel harkel", skulle bara ha knapphål och knappar, done! Mönstret är nog från Baby Cool av Nina Sandström Hallberg om jag minns rätt och tyget är en fd gardin från Kupan.

Världens enklaste Do-redo blev det sen. En top i storlek XS fyndad på Kupan. Satt i en resår i besparingen så den blev lagom för Lowe runt halsen. Sen på med ett vitt zick-zackband. Done! Enklare än så blir det inte!

Ett annat fynd från Kupan, men av ett annat slag. 150 kr gav jag för denna på vinst och förlust. De visste inte om den fungerade, men visst gör den det! Iallafall efter en genomgång med olja osv hos symaskinsdoktorn i Fardhem. Nu går den som en klocka, så tyst och fint. Och vilka vackra stygn! Köpte den egentligen enbart för att den står ju i en väska=lätt att bära med sig och det kunde va smidigt nu på sommaren tänkte jag. Kastade ut vedlådan vi annars har på verandan och ordnade en stol och ett bord på loppis att ha där istället.

Så varma dagar när jag inte kan hålla "sy-nerven" i schack sitter jag här ute istället med sandlådan bara en bit bort. Fram till tre har jag skuggigt och skönt.
Ha en underbar midsommar-helg allesammans! Hoppas att solen skiner på över er sill, nubbe och jordgubbar






3 kommentarer:

Heimlaga sa...

Jag skämtade i går om att det var för fint väder för att sitta nere i källaren och sy-alltså borde jag bära ut symaskin på altan. Men du gör det verkligen!

Anonym sa...

Så mye fint du syr! Og inspirerende med omsying av gamle klær til søte, "nye" barneklær. Gøy at du vil være med på min konkurranse og at det finnes en annen øyboer der ute!

Maria sa...

Åh, en likadan som min mamma hade näör jag var barn. SÅ det första jag sytt har jag sytt på en sådan...