måndag 14 juni 2010

Vill ni se en stjärna..?



Direkt när jag såg detta tyg så tänkte jag på att det måste bli något till Ella. Hon är en riktigt stjärna! På att charma med sitt goda humör och sin goda humor, på hyss o bus och på att vara familjens vilde. Sen att hon själv sa "diin lomma" (betyder fin blomma då) och klappa sig på magen tar jag som att hon godkände plaggen.


Ärmlös top som jag gjort efter Meedoms Sy barnkläder 0-3 år. Även byxor därifrån, men min tanke var egentligen piratlängd med lite "puff" nertill. Gjorde längd efter mönstret och eftersom modellen sov gott när det syddes så trodde jag i min enfalld att det skulle bli bra...som synes kunde de varit kortare. Men men, när det inte blev för smått (det är ju mycket värre), så får man väl vara nöjd ändå. Det är av misstagen man lär sig och nästa gång ska det mätas ordentligt, inget att haka upp sig på.

Övning ger färdighet sägs det ju och skråbanden går bättre och bättre nu, men skarven i ärmhålen måste övas på. Dem blev ok, men inte mer...Någon som har något bra tips?



Efter att ha suttit och sytt sommarplagg efter sommarplagg och vädret ute har varit mera åt novemberblåst och spridda regnskurar, så kunde jag idag bjuda på live-bilder. Ska dock erkännas att koftan åkte på henne direkt efter fotningen. Solsken måhända, men värme, not! Håller nu tummen för fint väder imorgon på ungarnas skolavslutning.


Tyg; fd gardin från Kupan. Orange/vitrutiga skråband från Tyglagret i Visby. 70-tals- knappar från mina gömmor.

3 kommentarer:

Heimlaga sa...

Om jag skall bandkanta ett ärmhål syr jag axelsömmen, sen på skråbandet från avigsidan, sedan sidsömmen inklusive skråbandsfogen i ett, och sist viker jag skråbandet och syr fast det från rätan.

Lowella sa...

TACK för tipset! Ska testa det sättet nästa gång det står skråband på agendan.

Unknown sa...

Vilken fin och mysig stjärndräkt!