onsdag 9 juni 2010

Snurrkjol



Tre-åriga dottern har numera mer och mer börjat styra över vad jag ska sy för något till henne. "Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli". En morgon när hon och lillasyster satt framför "bompa" och jag klippte till några tröjor åt dem på soffbordet hämtade hon Meedoms bok i hyllan och satt och bläddrade i den en stund. Sen kom hon och pekade på en bild och sa; Sån mamma, liiila. Sy till Lowe". När sen lillasyster sov middag fick jag leta fram vad lila tyger jag har och så fick hon välja. Valet föll på detta från Stoff o Stil som legat ganska länge och värmt tygkistan. När vi sen skulle välja band var det bara rött som dög, så det fick det bli.



Samma sak har det blivit när vi är på Kupan. Är det något tyg hon inte gillar så plockar hon resolut upp det från min korg igen och lägger tillbaka det i hyllan och säger -Det är inte fint mamma! Men om hon tycker att det är lite fint ändå så kan Ella få det, säger hon. =)



Blev ingen live-bild idag. Vädret inbjuder inte riktigt till snurr-kjolar och ärmlösa topar. (Håller på med en matchande top till henne nu). Det är snarare tjocktröje-väder idag, så det får vänta med en live-bild. Det ska väl bli flera fina dagar. Om inte annat till skolavslutningen som är om en knapp vecka. Då ska mamma sitta där i kyrkan och svälla av stolthet när barnen sjunger och bli lite tårögd av "Den blomstertid nu kommer". Jag är väl visst alltid stolt över alla mina härliga ungar, men det är något speciellt med skolavslutningar...

3 kommentarer:

Heimlaga sa...

Så kul när de har åsikter!Åtminstone för det mesta...

HomeRiver sa...

Vilken härlig kjol! Och fin berättelse om hur den kom till :) Hoppas att jag får tid att sy lite kjolar i sommar när jag blir långledig.

SiriR sa...

Åh, snurreskjørt er alltid bra! Innbyr til masse dans og lek:)

-og så masse annet fint du syr:)