tisdag 15 juni 2010

Examenskläder i all hast


Idag har mina 4 äldsta barn haft skolavslutning och vädret vart, som lovat, inte det bästa. Hade planerat att Ella skulle ha förklädet som jag bloggat om http://lowellastrad.blogspot.com/2010/04/forklade-i-linne-till-3-aring.html
men hon behövde något mera till det. Jag som annars har framförhållning som mellannamn skulle fixa till något snabbt dagen innan. Valet föll på en blus från Gynthers bok Bornetoj du selv kan sy 0-4 år. Ändrade ärmarna på längden dock.

Fållade ärmarna istället för att ha skråband och sydde samma dekorsöm runt ärmarna som det är på fickan på förklädet.


Byxorna är det vanliga från Meedoms bok, denna gången kortade i rätt längd, så att de blev i precis den längden jag hade tänkt (till skillnad från stjärnbyxorna i förra inlägget).


Samma dekorsöm här och sedan en rynkning med resår för att få lite mameluck-känsla på dem. Tyckte att de blev riktigt söta! Tyget är gissa vad...? Naturligtvis har det varit en gardin köpt på Kupan =) Ella var inte så här skrynklig på avslutningen. Fotade henne efter middagsluren här hemma och linnetyg...ja, det är vackert och skönt att ha på men 17 va det ska strykas! ;-)


Skolavslutningen i kyrkan var precis så fin, vacker, stämningsfull och en uns vemodig som det alltid är. Åh ja, tårögd var jag även i år. Inte till "Den blomstertid nu kommer" som det brukar vara utan när en viss lärare skulle hålla sitt tal. I år slutade min andra son sjätte klass och eftersom det innebär att klassen splittras, ny lärare och ny skola var det extra mycket tårar o kramar. Kan iallafall se tillbaka på fina år tillsammans med en alldeles underbar o engagerad fröken!

Snart har jag TVÅ barn på högstadiet! Minns det som det var igår när 4-kilosbebben ploppade ut en decembernatt -97. Men som någon sa; -Det är bara barnen som blir äldre, inte vi föräldrar...!


1 kommentar:

Heimlaga sa...

Så somrig hon ser ut!
Håller med om linnets för och nackdelar!