torsdag 6 januari 2011

Varmt om händerna

När jag då äntligen lärde mig hantera fem strumpstickor så blev jag direkt sugen på att sticka vantar också. Dem här är stickade efter ett mönster till Lovikka-vantar i boken "Vantar, mössor, sockor o sjalar" av Anita Gunnars. Fast jag har inte använt Lovikka-garn så riktigt äkta kan det ju inte anses vara.
Garnet jag använde kommer från Kupan! Ibland har man bara sådan enorm tur när man kliver in där. Mitt innanför dörren stod en stor korg full av äldre härvor från Bergå ullspinneri. De riktigt doftade ull, eller "detluktar lamm" som 3åringen sa. Ångrar bara att jag inte köpte flera än de tre som jag tog med hem...Sådan tur lär jag inte ha flera gånger. De ska bara "ruggas upp" lite mera. Funderade på om jag ska ta och ull-kura dem också så att de tål blöta snöbollar bättre =) Är det någon som har testat det?
Trasmattan de ligger på är också en julklapp. Min gammelmosters väninna väver helt underbara trasmattor, så varje jul o årsdag kommer hon med en ny till mig, snällt va =)
Ha en härlig kväll!Posted by Picasa

2 kommentarer:

Heimlaga sa...

Jag har bara ullkurat "på riktigt" någon enstaka gång. Däremot annvänder jag ullkur som sköljmedel(utblandat i en skvätt varmvatten för att det inte skall fastna i facket) i tvättmaskin då jag tvättar ylleplagg. Det är ju i och för sig inte svårt att göra det på riktigt, men problemet är torkningen om det är många ullplagg och man inte centrifugerar...Tvättmaskinsvarianten kanske inte ger riktigt samma effekt, men plaggen blir i alla fall mjuka och sköna.

Emilia sa...

Fina - ser härligt varma ut!