fredag 19 januari 2018

När man upptäcker något nytt


Det har blivit ganska mycket youtube-tittande på diverse sy-tutar på sistone. En favorit är videorna från Heirloom Creations. Jag har nyligen köpt en ny symaskin och det var när jag kollade videor på den och liknande modeller som hon visade att det går att sy annat än raksöm med tvillingnål!! Jaja, många av er vet säkert detta redan, men för mig var det "Woow, kan man???" 

Här kan du se klippet (om jag nu lyckas att länka ;)

På min "gamla" Brother innov-is 350 är det en speciell knapp man ska trycka in när man använder tvillingnål. Glömmer man det smockar nålen rakt ner i pressarfoten och går av. Gissa hur många tvillingnålar jag dräpt på det viset.... Många! Därav har jag inte alls tänkt att man skulle kunna köra annat än spikrakt framåt, men det visade sig (när jag tittade efter ordentligt i instruktionsboken) att många av sömmarna går bra att använda även med tvillingnål. Detta ger ju en massa möjligheter till snäppa upp dekorations-sömmarna ett steg till. För mig som fullkomligen älskar att sitta och leka och dekorera med symaskinen var det bara iiiiiiii, va kuuuuul *klappar händerna*.

Efter femtioelva provlappar gjorde jag ett par näsduksfodral.,

Om du vill prova detta på din symaskin tänk på följande;
Använd en smal tvillingnål tex 2,5
Det går inte att göra sömmarna hur breda som helst. Tex med en 2,5-nål ska inte stygnbredden överstiga 4,5. Kontrollera att du inte har för breda stygn genom att snurra handhjulet för hand.
Ev. behöver du byta pressarfot, standardpressarfoten är inte sällan ganska smal öppning på.


1 kommentar:

Ewa med bloggen tygochgarn sa...

Tänk, ett så enkelt sätt att variera dekorsömmar på! Tack för tipset! Jag har använt tvillingnål tidigare, men inte tänkt på att man kan ha två olika färg på övertråd (snacka om att vara fastlåst i gamla vanor) och inte heller att man skulle kunna använda mönstersömmar i kombination med tvillingnål. Måste genast testa på skolans maskiner. Vi har också Brother Innovis. Vi har inte haft dem så långe så jag har inte hunnit sätta mig in i alla funktioner än, har sett tvillinnålsknappen men inte använt den. Tack än en gång för roliga idéer!