tisdag 15 februari 2011

Återbrukat ur min garderob

När jag kör mina regelbundna rensningar i garderoben så delar jag upp allt i tre högar; sy om till döttrarna/ återanvända tyget, lämnas till Kupan och kastas. Lådan med kläder som ska återbrukas på ett eller annat sätt gick inte längre att stänga... Det var hög tid att börja återbruka med andra ord. Först ut blev en av mina huvtröjor i ljusblått och en klänning i mörkblått som båda används under graviditeter och var modell större.

Den ljusblåa blev en ärmlös tunika/kort klänning som jag klippte till efter en tröja som passar L. Längdskillnaden på bak- och framstycket valde jag att behålla. Att den hade synliga overlocksömmar (i grönt) tog jag igen genom att köra täta overlocksömmar runt ärm- och halshål (med blått). Kanten vågar sig lite av det. Sen hur hållbart det är i tvättar återstår att se, men man måste ju prova sig fram ibland.

Av ärmarna på ovan tröja klippte jag till nya ärmar i dotterns storlek. Av kjoldelen på klänningen klippte jag till fram- och bakstycke och bekvämt nog kunde jag då utnyttja fållen på klänningen. L diggar verkligen blått och det finns en rejäl bit kvar på klänningen, så det kan nog bli mera av i framtiden.
Nu ska vi ut i snön och göra snöänglar! Posted by Picasa

2 kommentarer:

Syserine sa...

vad kul! vill också prova på att sy om mina kläder till dottern!

Heimlaga sa...

Leve återbuket! Mycket bättre än att köpa nya ekologiska tyger svindyrt...