fredag 25 februari 2011

Fel fel fel! Men varma ändå

Har stickat en del "vanliga" raggsockor vid det här laget och hade lust att prova något annat. I boken Sticka småvarmt (J Wallin) så hittade jag en variant med rullkant. Ok, det testar vi, tänkte jag. Ganska så direkt blev det fel! Alltså, man skulle börja skaftet med 5 aviga varv. Jag är nybörjare med strumpstickor och tycker alltid de allra första varven är lite "mariga". Att jag sen är en sån som stickar ganska löst medans man ju ska sticka ganska hårt med strumpstickor+ att aviga maskor gärna blir lösare i vilket fall som helst...tja det var ingen bra kombination i allafall. Satte mig med detta framför en Wallander-film och lyckades helt tappa bort mig i filmen så allt blev galet! Lyckades t.o.m. vända ut o in på alltihop. Men som jag sagt tidigare, jag avskyr ogjort arbete, så jag fortsatte ändå. Och klurade till det så att andra skaftet fick samma fel. Sambon tycker iallafall att mina sockor blev snygga :) Att jag inte lyckas hålla ihop det tillräckligt hårt mellan stickorna på de aviga varven så det blir stegar mellan retar mig oerhört. Men, övning ger färdighet så det är bara att öva vidare. Lite stolt att jag inte gav upp alltihop är jag ändå. Garnet är 7 Bröder från Novita i 75% ull, så varma är dem! Och eftersom förkylningen, hostan och även febern vägrar släppa greppet om mig i kombo med många minusgrader så används allt med ylle väldigt flitigt just nu. Dagen kommer tillbringas nerbäddad i soffan framför alpina VM, heja Sverige!!!
Hälsningar från sjukstugan!Posted by Picasa

4 kommentarer:

Heimlaga sa...

Det är ju nackdelen med sockor och vantar-gör man fel skall man gärna lyckas göra samma fel två gånger...Bra jobbat! Och visst är garnet skönt både att sticka och använda, mitt favorit sockgarn.

Emilia sa...

Ser bara jättehärliga och mysiga ut ;-)

Beas sa...

Kikar in för att berätta att jag har en ny "Använd det du har" utmaning som tar sin början i mars. Det skulle vara roligt om du ville vara med igen!

För min del är det VERKLIGEN på tiden. Jag har samlat på mig så mycket material ju. :-)

/Bea

Mojebarn sa...

Hoppas ullen har haft rätt verkan och att du är å bättringsvägen. Det är helt rätt att sambos'ar ska peppa en och uppmuntra. Sockarna ser gosiga ut :-)